logo_ffsv.png
Bliv medlem
Eller log ind med:
Har du brug
for en mentor?

Læs mere om vores mentorordning...


 

Eget arrangement
Navn:

Kursus i referencehåndtering

Foreningen for Folkesundhedvidenskab arrangerer igen i år et kursus i referencehåndtering. 
Dato:
Torsdag den 7. september 2017, kl. 17.00-20.00.

Sted:
Store mødelokale (1. sal, rum 1.1.02)  [se på kort]
Statens Institut for Folkesundhed
Center for Sundhed og Samfund
Øster Farimagsgade 5
1353 København 


Live:


Deltagere:
Arrangementet er åbent for alle medlemmer af Foreningen for Folkesundhedsvidenskab og/eller Dansk Selskab for Folkesundhed. Du er dog velkommen til at deltage ved et enkelt arrangement for at se, om et medlemskab er noget for dig. Se eventuelt hvordan du bliver medlem.

Tilmelding:
Der er plads til maksimalt 12 personer på dette kursus. Tilmeldingen lukker kl. 12 den 6. september 2017.
 

Transporttilskud:
Husk at du kan få transporttilskud, hvis du bor uden for Region Hovedstaden. 

Kontakt:
Eventuelle spørgsmål omkring kurset rettes til Ole Nørgaard på on@folkesundhedsvidenskab.dk.

Om kurset

Du kender sikkert problemet. Du har samlet en bunke gode videnskabelige artikler i en mappe på computeren. Bunken bliver med tiden større og større, og du prøver at skabe overblik ved at oprette nogle undermapper med forskellige temaer, så du bedre kan finde dine artikler, når du skal bruge dem.

Efterhånden bliver også undermapperne fyldt godt op, og du prøver at finde på fornuftige navne til endnu flere under-undermapper. Men hvad nu med de artikler, som kunne høre hjemme i flere under(-under-under-)mapper? Skal du kopiere dem, så de ligger flere steder? Ja, det bliver efterhånden ret uoverskueligt, og den hurtige reference, som du lige havde brug for, er pludselig et stort projekt at finde frem – og måske opgiver du.

Du har måske tidligere kastet dig ud at bruge nogle af de referencehåndteringsprogrammer, som findes på markedet. Måske med mindre succes. Mange af programmerne har utrolig mange funktioner, som du hurtigt glemmer, hvis du ikke bruger dem jævnligt, og så er de fleste ret dyre at anskaffe, hvis man skal købe dem selv.

Arbejdspladsen kan ofte ikke helt se, hvorfor de skal betale for licenserne. Og hvis du bruger et betalingsprogram, som fx ReferenceManager eller EndNote, har du sikkert oplevet, at det ofte er en kilde til mange udfordringer, hvis du samarbejder med andre, som ikke har adgang til programmet.

På denne kursusaften vil vi sammen prøve at få styr på referencehåndteringen. Fokus vil være på det gratis program Mendeley, hvis primære styrker er:

  • den måde man kan indeksere og organisere referencer
  • automatisk online synkronisering, så man kan få adgang til sine data fra flere forskellige computere og tablets (fx hjemme og på arbejdet)
  • automatisk registrering af de bibliografiske informationer (så som titel, forfatter osv.), så man ikke skal indtaste en masse data for hver reference.

Dertil er der tilknyttet et online community, sådan lidt a la Facebook, der giver din søgen efter relateret litteratur en helt ny dimension.

Hvis nogle deltagere gerne vil stifte bekendtskab med et andet gratis program, Zotero, vil vi også kort kigge på det.

Kurset henvender sig til alle, som gerne vil lære Mendeley (bedre) at kende, og det betyder ikke noget, hvor ofte du har brug for referencehåndtering. Du kan altså både være forskeren, der dagligt har brug for det, eller praktikeren, som kun skal bruge det en gang imellem.

Det vil være tid til øvelser, og der serveres mad undervejs.

VIGTIGT! Du skal medbringe din egen computer. Hvis du har en tablet, kan du også tage den med, da der findes en Mendeley app, MEN du er nødt til også medbringe en rigtig computer, da funktionerne i app'en er begrænsede.

 
Følg os på de sociale medier
Administration

FORENINGEN FOR
FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB

Svenstrupvænget 5
5260 Odense S
admin@folkesundhedsvidenskab.dk
CVR: 32685048