FKFSV-Prisen 2009

Jesper Luthman

cand.scient.san.publ.

FKFSV-Prisen uddeles for anden gang i år. FKFSV-Prisen gives til et medlem, der har gjort sig fortjent til en anerkendelse inden for folkesundhedsområdet. Den kan f.eks. gives på baggrund af det arbejde, som vedkommende udfører, en speciel indsats i arbejdslivet, fritidslivet eller i foreninger, for innovative tanker og påfund eller noget helt andet, som har været med til at sætte folkesundheden på dagsordenen. Mange af foreningens medlemmer fortjener en sådan anerkendelse, og det har derfor ikke været nemt at vælge. Efter det har været muligt for medlemmerne at indstille kandidater, har bestyrelsen valgt en person, som vi synes fuldt ud lever op til kriterierne for tildeling af FKFSV-Prisen.

Bestyrelsen finder, at Jesper Luthman er en værdig modtager af FKFSV-Prisen 2009, som følge af hans store engagement i udbredelsen af folkesundhedsvidenskab som fagområde. Det er især Jespers arbejde med at synliggøre folkesundhedsvidenskab i mange forskellige sammenhænge, der har vejet tungt i valget. Jesper har i mange år været fagpolitisk engageret og er en dygtig og troværdig ambassadør for folkesundhedsvidenskab på en række områder. Jesper har et imponerende CV, der vidner om et kæmpe frivilligt og professionelt engagement. Bestyrelsen ønsker ham derfor tillykke og tildeler ham den anden FKFSV-pris. Vi glæder os til at følge hans virke fremover og håber, at han altid vil bringe folkesundhedsvidenskab med, hvor han går ud.

Pernille Dam Naumann