FKFSV-Prisen 2008

Signe Smith Nielsen

cand.scient.san.publ.

FKFSV-Prisen uddeles for første gang i år. FKFSV-Prisen gives til et medlem, der har gjort sig fortjent til en anerkendelse inden for folkesundhedsområdet. Den kan f.eks. gives på baggrund af det arbejde, som vedkommende udfører, en speciel indsats i arbejdslivet, fritidslivet eller i foreninger, innovative tanker eller påfund eller noget helt andet, som har været med til at sætte folkesundheden på dagsordenen. Mange af foreningens medlemmer fortjener en sådan anerkendelse, og det har derfor ikke været nemt at vælge. Bestyrelsen har efter, at det har været muligt for medlemmerne at indstille kandidater, valgt en person, som vi synes fuldt ud lever op til kriterierne for tildeling af FKFSV-Prisen.

Bestyrelsen finder, at Signe Smith Nielsen er en værdig modtager af FKFSV-Prisen 2008 som følge af hendes store engagement i forbindelse med det folkesundhedsvidenskabelige arbejde. Det er især hendes arbejde med at synliggøre vilkårene for en af de svageste grupper i Danmark, asylbørn i de danske asyllejre, der har skabt interesse i medierne, og dermed en debat blandt politikerne om, hvordan disse børn skal behandles. Signes forskning er et godt eksempel på, at folkesundhedsvidenskabelig forskning kan gøre en forskel og påvirke den sundhedspolitiske debat. På trods af eksternt pres holdt Signe og kollegaer fast i de videnskabelig fund og gik aldrig over grænsen for, hvad der forskningsmæssigt set var dækning for. Derudover er Signe alle tiders person at være omkring. Hendes altid gode humør og gå-på-mod er en kilde til energi og inspiration. Bestyrelsen ønsker hende derfor tillykke og tildeler hende den første FKFSV-pris. Vi glæder os fremover til at følge hendes forskning.

Martin Strandberg-Larsen